Samochody elektryczne, jak wskazuje sama ich nazwa, wymagają regularnego ładowania prądem zamiast tankowania paliwa. Ładować możemy w domu, ale też w miejscach publicznych (chociaż wciąż dostępność ładowarek pozostawia wiele do życzenia, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach). Będą nam jednak do tego potrzebne specjalne stacje do ładowania, stworzone właśnie z myślą o tego typu pojazdach. Co warto o nich wiedzieć?
Rodzaje stacji ładowania samochodów elektrycznych
Możemy mówić o dwóch popularnych typach stacji ładujących do tak zwanych elektryków. Pierwsza z nich to relatywnie duże, stojące ładowarki, które znajdziemy na autostradach, stacjach benzynowych, przy sklepach i w innych tego typu miejscach. Mogą to być ładowarki standardowe, o mocy 22kW, ale też ładowarki znacznie szybsze (z których korzystanie będzie jednak na ogół wyraźnie droższe, ale za to pojazd naładuje się znacznie szybciej).
Drugi typ to tak zwany wallbox, czyli w dosłownym tłumaczeniu skrzynka na ścianie. Jest to relatywnie niewielkie i niezbyt ciężkie (waży około 10 kilogramów) urządzenie, które można zawiesić na ścianie w swoim garażu, ale też na przykład w firmie, aby za jego pomocą ładować własne samochody elektryczne, ale też przykładowo udostępniać ładowarkę klientom.
Ile kosztują stacje ładowania samochodów elektrycznych typu wallbox?
W zależności od parametrów urządzenia (w szczególności mocy ładowania) stacje ładowania samochodów elektrycznych mogą mieć nieco inne ceny. Jeśli interesuje nas najmocniejsza dostępna ładowarka do domu czy firmy tego typu, a więc o mocy ładowania 22kW, musimy liczyć się z ceną rzędu nieco ponad 2000 złotych.
Można zaoszczędzić średnio kilkaset złotych i kupić ładowarkę słabszą, ale biorąc pod uwagę relatywnie niewielką różnicę w cenie, a za to dużą różnicę w szybkości ładowania między choćby ładowarkami 22kW a 7.5kW, w wielu przypadkach lepiej będzie dopłacić do stacji efektywniejszej.
Przy wyborze wallboxa poza mocą ładowania musimy także zwrócić uwagę na takie aspekty, jak ilość faz, a także maksymalny amperaż. Ciekawą opcją jest zakup tego typu stacji, która pozwala ładować tylko po “wylegitymowaniu się” specjalną kartą RFID. W ten sposób możemy uniknąć sytuacji, w której ktoś nieuprawniony korzysta z naszej ładowarki.
Póki co jest to mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę niewielką popularność pojazdów elektrycznych, ale może się to w przyszłości zmienić. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, kiedy planujemy umieścić wallboxa w miejscu łatwo dostępnym i widocznym dla osób postronnych.
Wedlug Bloomberg New Energy Finance przed rokiem 2040 sprzedaz pojazdow elektrycznych na swiecie przewyzszy sprzedaz pojazdow spalinowych Decydujac o inwestycji w stacje ladowania samochodow elektrycznych, warto zaczac od „mini audytu”, by zweryfikowac, czy budynek jest gotowy na wdrozenie tego typu rozwiazania.